Embedded Finance – rewolucja w finansowaniu online
- 10.05.2022
- 4 min
Klienci kupujący online oczekują, że sprzedawca zaoferuje im szybką, wygodną i prostą metodę płatności. W wypadku drobniejszych zakupów wystarczy dostęp do bramki płatniczej, ale towary czy usługi o większej wartości często finansowane są kredytem lub leasingiem. W jaki sposób zapewnić kupującym najlepsze doświadczenia zakupowe? Odpowiedzią jest Embedded Finance, niemal niewidoczne dla klienta końcowego połączenie dostawcy usług niefinansowych z zewnętrzną usługą leasingu czy kredytu, najczęściej w jednym, tym samym kanale sprzedaży.
W tym artykule przeczytasz:
Wyzwania, jakie stoją przed firmami finansującymi
Dotychczas, rozwiązania tego typu wykorzystywane były głównie przez firmy z obszaru tzw. disruptive economy, start-upy, które wykorzystywały produkty bankowe do ułatwienia klientom płatności – czy przez proste zaszycie bramki płatniczej, czy przez wprowadzenie wirtualnej portmonetki czy usługę typu „kup teraz, zapłać później” (ang. BNPL – Buy Now, Pay Later). Teraz, zalety dostrzegają również inni uczestnicy rynku, zarówno wśród firm finansujących, jak i oferujących towary czy usługi w e-commerce. Sami Klienci oczekują produktów komplementarnych, połączonej oferty produktów niefinansowych z finansowymi w jednym miejscu. Dostarczanie im zunifikowanych, zachwycających doświadczeń jest największym wyzwaniem, ale i koniecznością dla firm operujących w cyfrowym świecie.
Problemem, z którym jeszcze kilka lat temu borykała się branża, był brak mechaniznów, dzięki którym udostępnianie usług finansowania mogłoby przynieść realne korzyści finansowe. Po prostu, wdrożenie tego typu mechanizmów wymagało dużego zaangażowania, zarówno ze strony firmy finansowej, jak i je niefinansowego partnera. Rozwój interfejsów API w praktyce wyeliminował ten problem a dodatkowo otworzył świat Embedded Finance także przed mniejszymi podmiotami, działającymi w przestrzeni cyfrowej.
Aby to jednak było możliwe, oprócz dostępności samego produktu (np. leasingu czy ubezpieczenia), firmy finansujące, branża ubezpieczeniowa czy bankowa muszą być gotowe nie tylko do dostosowania swoich produktów do wymagań firm niefinansowych i ich Klientów, ale także udostępnienia technologii – API, widżetów, mechanizmów ułatwiających automatyzację zadań (np. automatycznego wypełniania formularzy, przyjaznego wirtualnego asystenta, który pozwoli klientowi bezboleśnie przejść cały proces) czy modułów finansowych dostosowanych do specyfiki konkretnego partnera.
Kto skorzysta na trendzie zaszytych finansów?
Embeded Finance – sytuacja win-win-win
Embedded Finance to jednak znacznie więcej. Przede wszystkim, pozwala organizacjom na uruchomienie nowych źródeł przychodu. Powiązanie finansowania z działalnością niefinansową, jak np. sprzedaż czy usługi odbywać się może z korzyścią dla wszystkich uczestników transakcji – firma zarobi na oferowaniu usług finansowych leasingodawcy, ten niemal bezobsługowo pozyska nowego Klienta a Klient otrzyma łatwiejszą drogę do finansowania, lepsze, bardziej spójne doświadczenie zakupowe i bardziej atrakcyjne warunki.
Korzyści dla Klientów:
- Lepsze doświadczenia zakupówe
- Szybsze pozyskanie finansowania, często na lepszych warunkach
- Wygoda
- Szybsze i łatwiejsze transakcje
Korzyści dla firmy wykorzystującej embedded finance
- Nowe źródła przychodu, np. przez pozyskanie prowizji od sprzedaży produktów finansowych
- Możliwość łatwej współsprzedaży produktów finansowych lub produktów dodanych
- Zwiększona lojalność klientów oraz zwiększone CLV (Customer Lifetime Value)
- Możliwość pozyskania danych o grupach klientów, ułatwienie segmentacji behawioralnej, lepszego zrozumienia zachowań zakupowych
Korzyści dla firmy finansującej:
- Łatwe i tanie pozyskanie nowych Klientów, uproszczony proces onboardingu
- Bezpieczna weryfikacja i autoryzacja danych pożyczko- czy leasingobiorcy
- Zwiększenie dostępności produktów finansowych
- Możliwość oferowania finansowania dokładnie tam, gdzie potrzebują tego Klienci
Bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami
Warto też pamiętać, żeby przy wyborze dostawcy technologii zwrócić uwagę, na jego podejście do regulacji. Dostawcy usług finansowych muszą przestrzegać przepisów, zwłaszcza jeśli chodzi o sposób sprzedaży produktów klientom i ich uczciwe traktowanie. Biorąc pod uwagę wrażliwy charakter przechowywanych przez nich informacji, ochrona tych danych ma kluczowe znaczenie. Zgodność z przepisami dotyczącymi danych jest ważna, aby uniknąć kar, i budować relacje oparte na zaufaniu.
Fintin to nasza odpowiedź na te wyzwania. To w pełni bezpieczne i gotowe do wprowadzenia na rynek rozwiązanie, w pełni kompatybilne z różnymi standardami bezpieczeństwa dla sektora finansowego, w tym: PSD2, OWASP ASVS, regulacje dotyczące wykorzystania chmury obliczeniowej w instytucjach finansowych. Nasza platforma posiada gotowe moduły, między innymi dostosowane do wymagań PSD2 w celu bezpiecznej i ustandaryzowanej wymiany danych między bankami. Fintin daje pewność, że osiągniesz przewagę konkurencyjną, nie zapominając o niezbędnych środkach bezpieczeństwa.
Fintin to elastyczne rozwiązanie, które doskonale dostosowuje się do indywidualnych potrzeb dostawców usług finansowych, dealerów samochodowych, brokerów oraz ich klientów. Wykorzystuje technologię kognitywną do wspomagania optymalizacji procesów, zwłaszcza w komunikacji z klientami. Dostawcy usług finansowych mogą prowadzić wielokanałową komunikację w oparciu o mechanizmy konwersacyjne dzięki naszej innowacyjnej platformie. Klienci mogą również liczyć na wsparcie na każdym etapie procesu zakupowego oraz opiekę posprzedażową.