Embedded Finance może zrewolucjonizować sektor bankowy
- 20.06.2022
- 6 min
Embedded finance to jeden z najbardziej obiecujących trendów występujących w branży finansowej. Tradycyjne firmy zmierzają w kierunku cyfryzacji, integrując mechanizmy finansowe z ogólnym biznesplanem. Nadeszła era Embedded Finance, która, według szacunków, osiągnie wartość rynkową ponad 138 miliardów dolarów do 2026 r. Czy możemy więc powiedzieć, że rozpoczęła się nowa rewolucja finansowa?
Embedded Finance – co to właściwie jest?
Embedded Finance to trend, pozwalający na integrację różnych produktów finansowych, jak pożyczki, ubezpieczenia, karty debetowe i inwestycje, z prawie każdym produktem nie-finansowym. Innymi słowy, oznacza to świadczenie usług finansowania w sektorze, którego podstawowa działalność nie ma takiego charakteru. Ma to kluczowe znaczenie np. w usługach e-commerce, gdzie zarówno dochód, jak i lojalność klientów, uzależnione są od czasu realizacji transakcji.
Szczególny rozwój Embedded Finance można było zauważyć zwłaszcza podczas pandemii, ponieważ większość procesów finansowych została przeniesiona do przestrzeni online. Sektor bankowy musiał sprostać oczekiwaniom klientów, którzy większość spraw, także związanych z finansami, woleli załatwiać bez wychodzenia z domu.
Można powiedzieć, że Embedded Finance jest dziś najważniejszym kierunkiem w świadczeniu usług finansowych. Sektor bankowy powinien zrozumieć, że wykorzystanie narzędzi i usług tego typu jest obecnie koniecznością.
Korzyści z wprowadzenia Embedded Finance do branży bankowej
Embedded Finance ma kluczowe znaczenie dla rozwoju usług finansowych, również ze względu na dopasowanie się do różnych europejskich regulacji, na przykład takich, jak PSD2. Instytucje finansowe stają się częścią gospodarki API, opartej na partnerstwie i zintegrowanych rozwiązaniach, a nie - jak dotychczas - osobnych usługach. Firmy, które zdecydują się wprowadzić Embedded Finance, z pewnością na tym skorzystają.
Embedded Finance umożliwia zarządzanie innowacyjnymi usługami finansowymi, pozwala na bezproblemową integrację kreatywnych produktów bankowych z doświadczeniami użytkownika końcowego, czy stwarza nowe możliwości uzyskania przychodów, ulepszając cyfrowe doświadczenie klientów.
Przyjrzyjmy się więc, co sektor bankowy może uzyskać dzięki Embedded Finance.
Zwiększ liczbę nowych klientów
Podobnie jak w wypadku innych sektorów, także w sektorze finansowym priorytetem jest zapewnienie wygody klientów, w tym w korzystaniu z produktów finansowych. Najlepiej zadbać o to już w pierwszej fazie relacji z klientami, czyli onboardingu. Jeśli usprawni się ten proces, łatwiej będzie pozyskać nowych klientów.
Jeśli widzisz, że klienci interesują się Twoim produktem, powinieneś upewnić się, że możesz przyspieszyć proces zakupu i zakończyć go przy najbliższej możliwej okazji. Embedded Finance pozwala na interakcję end-to-end użytkowników z firmą finansową nawet za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
Klienci wiedzą, czego potrzebują. Koniecznością jest łatwy dostęp do usługi za pomocą dowolnego kanału czy urządzenia, częste informacje dotyczące aktualnego stanu rozpatrywania procesów finansowych lub całkowita transparentność usług cyfrowych. Warto pamiętać o tym, że nie wystarczy zdobyć klienta – trzeba później podtrzymać też z nim relację.
Popraw jakość obsługi klienta
Dbanie o satysfakcję klientów jest równie ważne na późniejszych etapach ich podróży. Dzięki Embedded Finance możesz poprawić jakość obsługi, przykładowo przez zwiększenie wygody płatności. Aktualnie płatności cyfrowe stały się normą, istotna stała się więc wygoda uczestniczenia w całym procesie. W przypadku zakupów online, Embedded Finance znacząco skracają i ułatwiają proces, jednocześnie minimalizując ryzyko rezygnacji z zakupu.
Sektor bankowy może też poprawić jakość obsługi oferując klientom różne innowacyjne narzędzia, jak np. wirtualne karty, przydatne między innymi przy dokonywaniu zwrotów wcześniej zakupionych produktów. Zamiast polegać na ręcznie zarejestrowanych transakcjach, firmy mogą korzystać z wirtualnej karty. Pomaga to klientom ubiegać się o zwrot kosztów, po prostu wprowadzając numer karty w dowolnym formularzu zwrotu.
Innym przykładem poprawy obsługi klienta są oferty ubezpieczeniowe. Embedded Finance może oferować ubezpieczenie od razu przy zakupie samochodu, w tym samym czasie i na tej samej stronie. Dzięki temu klienci mniej czasu spędzają na nudnych czynnościach administracyjnych, a więcej w zakupionym aucie.
Personalizuj oferty finansowania
Nowoczesne doświadczenia zakupowe, zwłaszcza cyfrowe, w coraz większym stopniu polegają na personalizacji. Wiele firm oferuje podobną jakość w podobnych cenach, dlatego wiedza o tym, kiedy i w jaki sposób przekonać klientów do wyboru naszego produktu, jest tak istotna.
Gromadzenie i analizowanie danych na temat klientów to podstawa spersonalizowanego doświadczenia. Embedded Finance pomaga zwiększyć widoczność transakcji klientów, pozwalając śledzić, czego szukają i co kupują. Proponuje im oferty, które odpowiadają ich unikalnym potrzebom.
Jednym z przykładów są aplikacje lojalnościowe, które zbierają informacje o zakupach dokonywanych przez klientów. Dzięki nim mogą potem generować spersonalizowane oferty i promocje. Po zalogowaniu do aplikacji, klient może zarządzać swoimi kartami, przeglądać wszystkie przeszłe i aktualne płatności oraz sprawdzać, z jakich rabatów może skorzystać.
Wzmocnij bezpieczeństwo procesów finansowych
Zapewnienie bezpieczeństwa w sieci to podstawa, zwłaszcza w sektorze bankowym. Niezależnie od tego, czy klienci inwestują, czy pożyczają pieniądze, bezpieczeństwo procesu wpływa na ich decyzje. Embedded Finance oferuje różne zabezpieczenia, na czele z integracją z systemem „Kup teraz, zapłać później”, wdrożeniem platform monitorujących płatności w czasie rzeczywistym czy bezproblemowym łączeniem produktów kredytowych z tradycyjnym systemem nie-finansowym.
Skutecznie zaimplementowane Embedded Finance może stworzyć bezpieczną przestrzeń finansową, w której każdy uczestnik ma odpowiedni dostęp do usług finansowych, oferowanych w tych samych kanałach, co podstawowy zakup.
Ulepsz co-selling produktów finansowych
Embedded Finance to również wsparcie co-sellingu dodatkowych usług finansowych. Wykorzystując informacje o klientach, zebrane przy kasie lub przechowywane w systemie CRM, firmy finansowe mogą proponować produkty, które są odpowiednie dla wybranej grupy klientów.
Przykładowo, platformy e-commerce oferują klientom możliwość zapłaty za wybrane produkty w całości, ale mogą też polecić płatność na raty, automatycznie przedstawić ofertę ubezpieczyciela lub innej usługi dodatkowej. Embedded Finance sprawia, że cały ten proces jest szybszy, prostszy i nie wymaga dodatkowych formalności.
Zrozum lepiej swoich klientów
Dzięki Embedded Finance firmy finansowe mogą lepiej zrozumieć swoich klientów, a tym samym zbudować z nimi długotrwałe relacje. Zapewniają utrzymanie odpowiedniej jakości usług przez cały cykl życia klientów, gwarantując im wygodę, czy dostarczając ważnych informacji.
Fintin wychodzi naprzeciw nowym trendom w bankowości
Fintin to elastyczne rozwiązanie, dopasowane do indywidualnych potrzeb dostawców usług finansowych, dealerów samochodowych, brokerów i ich klientów. Nasza platforma spełnia ich wszystkie oczekiwania, wychodząc naprzeciw nowym trendom – i podobnie jest w przypadku Embedded Finance. Oferujemy gotowe moduły, które można dostosować do indywidualnych potrzeb.
Jeden z tych modułów, Aktywna Wtyczka, został zaprojektowany jako odpowiedź na rewolucję opartą na Embedded Finance. Dzięki tej wtyczce można oferować swoje usługi finansowe na jakiejkolwiek stronie oraz aplikacji, co znacząco wpływa na wzrost przychodów.