Pozostało min

Jak sztuczna inteligencja może wzbogacić procesy leasingowe?

  • 02.12.2024
  • 9 min

Sztuczna inteligencja w ostatnim czasie wywołała ogromną rewolucję na rynku. Branża leasingowa, jako jedna z gałęzi sektora finansowego, może za sprawą AI automatyzować szereg procesów biznesowych przy zachowaniu zgodności z regulacjami. Mimo, że sama branża leasingowa nie jest tak ściśle regulowana jak banki, będące niejednokrotnie spółkami nadrzędnymi dla leasingowych, to wdrażane regulacje międzynarodowe oraz te wynikające z wewnętrznych procedur grup bankowych wpływają na samą branżę leasingową – narzucając własny AI governance sektora finansowego. W tym wpisie dowiesz się jak sztuczna inteligencja może skutecznie wzbogacić procesy leasingowe.

Potencjał sztucznej inteligencji w usprawnianiu procesów biznesowych

O zmianach, które zachodzą dzięki sztucznej inteligencji mówi się już od dłuższego czasu. Rynek zmienia się gwałtownie – liczba dostępnych aplikacji przekracza najśmielsze oczekiwania. Od aplikacji do edycji tekstu, generowania grafik czy video, aż po takie, które pomagają nam w przetwarzaniu danych czy kodowaniu.

Dlaczego warto postawić na AI? W artykule dotyczącym rewolucji związanej z generatywną sztuczną inteligencją, McKinsey Digital podaje, że na bazie ich własnego doświadczenia zdobytego we współpracy z firmami, około 10 do 20 procent działań programistycznych jest wspierane poprzez narzędzia sztucznej inteligencji.

Także, według Capgemini, synergia analizy danych i BPA (Business Process Automation) usprawnia procesy podejmowania decyzji, skracając o 50% czas wymagany do podejmowania świadomych wyborów. Według raportu Gartnera, zintegrowanie technologii hiperautomatyzacji z ulepszonymi procedurami operacyjnymi może w roku 2025 obniżyć wydatki operacyjne nawet o 30%.

Te dane mówią same za siebie. Rosnąca liczba nowo powstających rozwiązań sugeruje, że AI nie należy się bać, ale konieczne jest wykorzystanie tego potencjału i wprowadzenie transformacji do swojej organizacji. 

Przykłady użycia AI w firmie leasingowej

W jaki sposób wykorzystać AI w firmie leasingowej? Można wyróżnić trzy główne kategorie i dziedziny, w których wdrożenie tej technologii przyniesie korzyści dla naszych pracowników:  

Sztuczna inteligencja ma szereg zastosowań w marketingu: tworzenie treści marketingowych, personalizacja treści reklam dla danego segmentu, podsumowywanie długich dokumentów, automatyzacja wiadomości e-mail, przygotowywanie opisów produktów, generowanie skryptów dla zespołu sprzedażowego czy nawet wybór treści do prezentacji.  

W zakresie obsługi klienta, sztuczna inteligencja może pomóc w obszarach związanych z obsługą spraw, które normalnie zajęłoby mnóstwo czasu pracowników. Wielojęzyczny asystent wykona powtarzalne czynności, a jednocześnie zmniejszy koszt tłumaczeń. Ponadto, możliwa jest ocena sentymentu i jakości obsługi, a także określenie „next best action”.  

Z kolei, inteligentne przetwarzanie dokumentów, generowanie treści do bazy wiedzy, podsumowywanie raportów, wydobywanie informacji z dokumentów, czy ich klasyfikacja to tylko kilka z możliwych przykładów zastosowania i wykorzystania AI w procesach back-office. 

Oczywiście, sztucznej inteligencji nie należy bezgranicznie ufać, ale warto korzystać z niej do inspiracji.

Automatyzacja procesów leasingowych

Biorąc pod uwagę korzyści, jakie jesteśmy w stanie zapewnić organizacji dzięki wdrożeniu AI, warto rozważyć zastosowanie jej w swoich procesach. O czym jednak trzeba pamiętać zanim zdecydujemy się na wdrożenie? Aby poprawnie zdefiniować docelową automatyzację AI, warto jest podejść do tego procesu w kilku krokach, zaczynając od skupienia się na strategii.

Sugerujemy rozważenie 3 etapów podejścia do realizacji:

  • Analiza as-is – czyli zidentyfikowanie i zebranie informacji na temat aktualnych procesów, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru związanego z przetwarzaniem, wymiana i analizą danych. Analiza ta zostaje przeprowadzana w oparciu na dostarczonych materiałach oraz dodatkowych warsztatach i wywiadach.  
  • Analiza to-be – czyli zebranie kluczowych wymagań biznesowych, funkcjonalnych, technicznych oraz z zakresu bezpieczeństwa dla projektowanego rozwiązania AI. Na tym etapie należy też zdefiniować docelową architekturę.  
  • Harmonogram i wycena – czyli zdefiniowanie roadmapy i wstępnego harmonogramu wdrożenia, wraz ze wstępną wyceną poszczególnych komponentów.  

Etapy dojrzałości AI  

Proponujemy, aby po zdefiniowaniu tych procesów, zastanowić się i prześledzić 5 etapów dojrzałości AI. Pozwoli to odpowiedzieć na pytanie, na którym z nich znajduje się Twoja organizacja. Tymi etapami są: sceptycyzm, aktywacja AI, eksperymentowanie z AI, skalowanie AI oraz dojrzałość AI.

Tymi etapami są: sceptycyzm, aktywacja AI, eksperymentowanie z AI, skalowanie AI oraz dojrzałość AI.

etapy dojrzałości AI

Kiedy już przeanalizujecie wszystkie etapy, koniecznie jest zaplanowanie wdrożenia AI krok po kroku. Umożliwi to maksymalne wykorzystanie potencjału technologii, przy jednoczesnym zachowaniu płynnego procesu. 

Krok 1 - Zidentyfikowanie motywacji i celów wdrożenia AI 

Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie motywacji i celów wdrożenia. Należy zastanowić się nad tym, jaka kieruje nami motywacja biznesowa oraz co konkretnie chcemy osiągnąć. Może to być poprawa efektowności czy optymalizacja  konkretnego procesu, weźmy jako przykład usprawnienie procesu reklamacji. Następnie, definiujemy cel wdrożenia - konkretnie określamy, że chcemy skrócić proces reklamacji. W ostatnim kroku ustalamy wskaźniki sukcesu (KPI), dzięki którym ocenimy skuteczność wdrożenia, np. skrócenie procesu reklamacji o 30%.   

Krok 2 - Przegląd i analiza procesów 

Na tym etapie należy przyjrzeć się najistotniejszym procesom w organizacji w danych działach, a więc w marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, realizacji zamówień, finansach czy dziale HR. Następnie trzeba wyróżnić największe „punkty bólu”, czyli procesy które wymagają optymalizacji. Dopiero po tych krokach, można przejść do oceny dostępnych technologii oraz wyboru, które z nich będą odpowiadać konkretnym potrzebom i zapewnią najlepsze wparcie.  

Krok 3 - Wybór partnera do wdrożenia AI 

Wybór partnera może okazać się jedną z ważniejszych decyzji, jakie należy podjąć w całym procesie. Musi być to firma posiadająca wiedzę i doświadczenie zdobyte dzięki współpracy z branżą leasingową. Wiele firm technologicznych, które nie posiadają doświadczenia w branżyleasingowej mogą mieć trudności ze zrozumieniem jej specyfiki, otoczenia biznesowego i prawnego oraz procesów. Dlatego jest to ważny etap, podczas którego należy wykonywać pogłębiony przegląd dostawców, ich ofert, doświadczenia, referencji oraz zdolności do dostarczenia spersonalizowanych rozwiązań.  

Jeśli poszukujesz sprawdzonego partnera technologicznego w branży leasingowej, zachęcamy do kontaktu.

Krok 4 - Generowanie i ranking pomysłów na wdrożenia 

Kiedy mamy już obraz tego, co chcemy zautomatyzować, dokonaliśmy analizy i przeglądu procesów oraz zweryfikowaliśmy dostawców, należy skupić się na wymyśleniu pomysłów na zastosowanie AI na podstawie wcześniej zidentyfikowanych punktów. Na tym etapie konieczna jest też wstępna ocena wykonalności naszych pomysłów, ustalenie hierarchii ważności oraz analiza korzyści, jakie stoją za danym przypadkiem użycia.  

Krok 5 - Minimum Viable Product (MVP) 

"Minimum Viable Product (MVP)”, czyli produkt w początkowej fazie rozwoju. Na tym etapie wybieramy do pilotażowego wdrożenia use case’y o najwyższym priorytecie, definiujemy wskaźniki sukcesu (KPI) oraz wartości docelowe dla każdego MVP. Następnie, testujemy modele sztucznej inteligencji w ograniczonym zakresie. Wszystko po to, aby móc ocenić ich skuteczność oraz możliwości skalowania.  

Krok 6 - Ewaluacja i iteracja przypadków użycia 

Po testowaniu modeli przychodzi czas na ocenę wyników MVP, którą przeprowadzamy w oparciu na określonych w poprzednim etapie KPI. Jest to też idealny czas na obserwację i identyfikację obszarów, które można poprawić oraz wzmocnić w wybranym przez nas modelu AI.  

Krok 7 - Wdrożenie i skalowanie 

Ostatnim krokiem jest oczywiście wdrożenie i skalowanie tych przypadków, które osiągnęły sukces na etapie MVP. Ważnym elementem jest również utworzenie Centrum Doskonałości AI, które pomoże w zarządzaniu i optymalizacji procesów. Po wdrożeniu, nie wolno zapomnieć o ciągłym monitorowaniu procesów oraz integrowaniu ich z bieżącymi operacjami organizacji. 

AI to ludzie – Automatyzuj, Nie Dehumanizuj

W dyskusjach wokół sztucznej inteligencji często wybrzmiewa strach pracowników związany z potencjalną utratą pracy. Należy jednak pamiętać o tym, że AI ma ludziom pomagać i wspierać ich pracę, tak aby była ona efektywniejsza.  Dlatego tak istotne jest, aby pamiętać o osobach, które tę organizację tworzą.  

Szkolenia i rozwój kompetencji  

Wszystko co nowe może budzić ludzką niechęć i opór. Dlatego też wdrożenie AI wymaga intensywnych szkoleń, które pozwolą pracownikom na dogłębne zrozumienie tej technologii. To co jest nam znane, przestaje być zagrożeniem i zaczynamy dostrzegać w tym szanse na efektywniejsze planowanie oraz wykonywanie pracy. Wdrożenie AI to nie jednorazowy proces, lecz długotrwałe działanie. Firma powinna regularnie dostosowywać narzędzia i zapewniać ciągłe wsparcie dla pracowników, aby maksymalnie wykorzystać możliwości AI. 

Zarządzanie oczekiwaniami i emocjami  

Skoro jest tak wiele aplikacji, które są w stanie wygenerować w kilka sekund dobry tekst czy dokładnie i efektywnie przetworzyć dużą ilość danych, to strach przed utraceniem swojego stanowiska pracy wydaje się naturalny. Tutaj znowu, po stronie pracodawcy konieczne jest zarządzenie emocjami zespołu, komunikowanie korzyści i bycie transparentnym w kwestii wdrażania technologii oraz przebiegu całego procesu.  

Stworzenie kultury innowacji  

Firmy powinny wspierać atmosferę innowacji, w której pracownicy czują się komfortowo testując nowe narzędzia i rozwiązania AI. Ważną kwestią jest wspieranie podejścia „testuj i ucz się” oraz zrozumienie, że błędy są częścią procesu i niejednokrotnie pomagają nauczyć się więcej niż natychmiastowy sukces. Należy pamiętać, że wypracowanie schematów odpowiednich dla danego zespołu lub procesu może być na początku trudne, ale przyniesie satysfakcję i ostatecznie korzystne efekty dla organizacji. 

Wsparcie, a nie zastępowanie pracowników  

AI powinno ułatwiać pracę, automatyzując powtarzalne zadania, ale nie zastępować pracowników. Technologia może odciążyć zespoły, pozwalając im skupić się na zadaniach wymagających kreatywności i ludzkiej interakcji. Warto też opierać wprowadzenie innowacji i technologii na rzeczywistych potrzebach pracowników. Jeśli chcemy im ułatwić pracę, to zaangażujmy ich. Dzięki temu lepiej zrozumiemy ich potrzebę, będzie nam łatwiej dostosować dane rozwiązanie oraz zwiększymy swoją szansę na sukces. 

Razem z nami wprowadź AI do swojej firmy leasingowej.

© 2024 - TUATARA. All Rights Reserved